Soten erillisratkaisu Uudellamaalla

Antti Rinteen hallituksen tavoitteena on toteuttaa sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistus perustamalla itsehallinnollisia alueita vastaamaan sote-palveluista. Pääkaupunkiseudulle selvitetään mahdollisuutta luoda oma erillisratkaisu.

Uudenmaan erillisratkaisun taustalla on hallitusohjelma, jonka kirjauksen mukaan hallitus selvittää Uudenmaan, pääkaupunkiseudun tai Helsingin alueen erillisratkaisun yhteistyössä alueen kaupunkien ja kuntien kanssa vuoden 2019 loppuun mennessä.

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurun mukaan tavoitteena on löytää ratkaisu, joka sopii yhteen koko maata koskevien sote-linjausten kanssa niin, että Uudenmaan alueen erityispiirteet otetaan huomioon. Keskeiset ratkaistavat kysymykset selvitystyössä liittyvät Husin sekä kuntien ja kaupunkien rooliin. Selvitystyö on tarkoitus saada valmiiksi jouluun mennessä.

Työ alkoi elokuussa sosiaali- ja terveysministeriön järjestämällä keskustelutilaisuudella, johon kutsuttiin Uudenmaan 26 kunnan virka- ja luottamusmiesjohtoa. Seuraavaksi nimetty ohjausryhmä tekee varsinaisen erillisselvityksen. Selvitystyöstä järjestetään myöhemmin lausuntokierros, johon voivat osallistua kaikki alueen kunnat.

Uudenmaan, Helsingin ja FSD:n piirit nimesivät asiantuntijaryhmän, joka valmistelee Helsinki-Uusimaa alueen sd-toimijoiden linjauksia erillisratkaisuun. Työ tehdään tiivistetyllä aikataululla lähiviikkoina. Asiantuntijaryhmä saa käyttöönsä piirien järjestämän 13.10. sote-seminaarin aineiston työnsä tueksi.

Asiantuntijaryhmä

pj                       Pentti Arajärvi

Helsinki           Tapio Bergholm

Uusimaa