Ryhmäpuheenvuoro ja info 13.12.2022 aluevaltuuston kokous

Kirjoittaja:

Julkaistu:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen valtuusto hyväksyi yksimielisesti vuoden 2023 talousarvion ja taloussuunnitelman sekä investointisuunnitelman vuosille 2023–2025.

Tapani Eskola ryhmäpuheenvuoro talousraviosta tämän tekstin lopussa.

Asiakasmaksujen osalta tuimme valtuuston yksimielisesti päätöstä, jossa terveyspalvelujen maksuttomuus laajennetaan koskemaan Suomen sodissa palvelleet sotaveteraanit, lotat, pikkulotat ja sotilaspojat.

Asiakasmaksujen kohdalla olemme ajaneet maksutonta ehkäisyä alle 25-vuotialle. Perussuomalaiset olisivat halunneet tiputtaa tässä ikärajan alle 18-vuotiaisiin. Onneksi tämä esitys kaatui äänestyksessä äänin 53–5.

Päätimme hyväksyä hyvinvointialueen palkkiosäännön ja siihen tehdyt muutokset yhdellä muutoksella.

Tuimme äänestyksissä Jorma Wiitakorven (KOK) muutosesitystä, jossa hallituksen puheenjohtajan vuosipalkkio 10 000 EUR tai 2 500 EUR/kk ilman kokouspalkkioita. Tämä voitti äänestyksessä Kevin Servinin (PS) tekemän muutosesityksen äänin 52–4 (1 tyhjä). Wiitakorven muutosesitys voitti myös pohjaesityksen äänestyksessä 48–4 (4 tyhjää, 1 poissa).

Emme tukeneet äänestyksessä Otto Anderssonin (RKP) muutosesitystä puolittaa aluevaltuuston- ja hallituksen informaatiotilaisuuksista maksettava kokouspalkkio Tukemamme kanta voitti tiukassa äänestyksen äänin 28–29.

Tapani Eskolan ryhmäpuheenvuoro talousarviosta:

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut ja kuulijat

Ensimmäiseksi SDP:n ryhmä haluaa kiittää valmistelua ponnistuksista, joiden myötä tämä talousarvio ja toimintasuunnitelma on syntynyt meille käsiteltäväksi. Aikaa ja resursseja ei ole varmasti liikoja ollut, mutta sen verran voi lohduttaa, että seuraavalla kerralla jo ainakin näiden osalta helpottaa.

Haluamme myös kiittää muita poliittisia ryhmiä prosessin aikana käydystä vuoropuhelusta, joiden myötä olemme päässeet tähän pisteeseen.

Mainittujen haasteiden lisäksi omat vaikeuskertoimet syntyvät tässä vaiheessa myös useista rahoitukseen liittyvistä epävarmuustekijöistä, jotka toivon mukaan myös ensi vuoden aikana selkiintyvät. Koko hyvinvointialueiden syntyminen ja pääsy tähän pisteeseen, on niin iso ponnistus, että rahoituksen tarkistuksia on matkan varrella nähty ja todennäköisesti tulemme näitä vielä näkemään.

Esimerkiksi nykyisellä rahoituksen laskenta tavalla pelastustoimen rahoitus on liian pieni ja vaatii ehdottomasti korjausta.

Myös kiireellä laadittu investointisuunnitelma vaatii vielä tarkennusta. Me SDP:ssä näkisimme mm sen että Porvoon sairaala kehittyy koko aluetta palvelevaksi hyvinvointikeskukseksi, jossa perustason, erikoissairaanhoidon ja sosiaalityön integraatio tosissaan toteutuisi.

Hyvinvointialueen näkökulmasta on tärkeää, että talous saadaan vakaalle pohjalle. Käytännössä liikkumavara lakisääteisten pakollisten palvelujen ulkopuolella on pieni, joten talouden vakauttaminen vaatii meiltä kaikilta pitkäjänteistä työtä ja toiminnan kehittämistä.

Paras tapa turvata palvelut, on pitää talous vakaalla pohjalla.

Jos tarkastellaan yksityiskohtia SDP:n ryhmä on budjettikäsittelyssä pitänyt tärkeänä mm. lisäpanostusta omaishoidon tukeen sekä maksutonta ehkäisyä alle 25-vuotialle. Viimemainittu sisältyi jo iloksemme pohjaesitykseen.

Toinen tärkeä tavoitteemme on omaishoidon tuen riittävä taso. Olemme kiitollisia että hallitus korotti omaishoitoon käytettävää määrärahaa, mikä mahdollistaa kaikkien kolmen korvausluokan käytön.

Omaishoitajien määrä on Itä-Uudellamaalla alle maan keskiarvon. Hyvinvointialueen tavoitteena tulee olla, saattaa alueen omaishoidon tuen kattavuus maan keskiarvoa vastaavaksi. Tämä edellyttää että tuen määrä on riittävä. Panostamalla omaishoidon tukeen, voidaan säästää kalliissa laitoshoitokustannuksissa.

Tähän liittyy myös omaishoitajien jaksamisen tukeminen. Siksi pidämme hyvänä että edellä mainitun omaishoitajien korvauksen lisäksi hallituksessa löytyi yksimielisyys tässä palveluseteliin käytettävän määrärahan korottamisesta.

Kummankin määrärahan kohdalla on järkevää että valtuusto päättää riittävän suuruisesta määrärahasta, jolloin palvelu käytön yksityiskohdat ja kriteerit ovat kyseisen lautakunnan tehtävä. Mielestämme valtuusto ei näissä yksityiskohdissa saa liiaksi sitoa lautakunnan käsiä. Uskomme että kunnollisen ja perusteellisen valmistelun kautta määrärahan kohdentuu parhaalla mahdollisella tavalla.

Palvelusetelit varmasti ovat yksi järkevä tapa turvata palvelut. Tämä voi olla järkevää myös siksi, että omaan tuotantoon henkilöstön saatavuus on haasteellista.

On kuitenkin muistettava että Henkilöstöpolitiikan kilpailukyky on yksi palvelujen turvaamisen kannalta tärkeimpiä painopisteitä.

SDP:n valtuustoryhmä oli hallituksen pohjaesityksen kannalla.

Lisätietoja aluekoordinaattori Tuomas Timonen, 0504341772

tuomas.timonen@sdp.fi