Eduskuntavaalit 2023

Uudenmaan SDP:n ehdokkaat:

Meillä on 29 ehdokasta nimettynä kevään 2023 eduskuntavaaleihin. Lisää ehdokkaita nimetään syksyllä. Tutustu ehdokkaisiin tästä.

Uudenmaan Sosialidemokraattien 5.6.2022 nimettyjä ehdokkaita. Kuva: Eeva Anundi.

Tule mukaan kampanjaan!

Kampanja tehdään yhdessä! Jokaiselle ehdokkaalle yksikin tukiryhmäläinen on kultaakin arvokkaampi. Jokainen meistä voi osallistua kampanjointiin itselleen sopivalla panoksella. Tukiryhmäläiseksi voi ilmoittautua omaan osastoon, suoraan ehdokkaalle tai piiritoimistoon tästä linkistä.

Maria Luoma, Eemeli Peltonen, Pinja Perholehto, Harri Virtanen ja Heli Hallikainen. Kuva: Eeva Anundi

Eduskunnan tehtävä:

Eduskunta on Suomen ylin valtioelin, jonka keskeinen tehtävä on lakien säätäminen. Lain säätäminen tulee eduskunnassa vireille hallituksen esityksellä tai kansanedustajan lakialoitteella taikka vähintään 50 000 äänioikeutetun Suomen kansalaisen tekemällä kansalaisaloitteella. Lakiesitykset käsitellään ensin eduskunnan valiokunnissa, joihin kuuluvat kansanedustajat kuulevat asiantuntijoita, sekä sitten täysistunnossa, johon kaikki kansanedustajat osallistuvat.

Eduskunta päättää kalenterivuodeksi kerrallaan valtion talousarvion. Eduskunta myös valvoo valtion taloudenhoitoa ja talousarvion noudattamista. Suomen Pankki toimii eduskunnan takuulla ja hoidossa.

Ida-Susanna Pöllänen, Elina Kokko, Taru Salovaara, Maria Guzenina ja Helena Marttila. Kuva: Eeva Anundi

Eduskunnalla on toimivaltaa myös kansainvälisissä asioissa. Eduskunta hyväksyy Suomen kansainväliset velvoitteet ja niiden irtisanomisen sekä päättää kansainvälisten velvoitteiden voimaansaattamisesta perustuslain mukaisesti. Eduskunta osallistuu myös Euroopan unionissa tehtävien päätösten kansalliseen valmisteluun.

Eduskuntavaalien aikataulu:

Huhtikuu 2022:
– Uudenmaan Sosialidemokraatit: osastoilta 30.4. mennessä ehdotukset ehdokkaista

Toukokuu 2022:
– Kuntien vaalipäälliköiden ilmoittaminen piiritoimistoon.

Kesäkuu 2022:
– Uudenmaan Sosialidemokraatit: Ensimmäiset eduskuntavaaliehdokkaat nimetään 5.6.

Elokuu 2022:
– Uudenmaan Sosialidemokraatit: Ensimmäisten piirin varaamien mainospaikkojen myynti ehdokkaille ja osastoille.

Syyskuu 2022:
– Uudenmaan Sosialidemokraatit: Kampanjoiden rakentaminen ja ehdokkaiden tapaaminen piiritoimiston kanssa

Lokakuu 2022:
– Uudenmaan ja Helsingin Sosialidemokraatit: Kampanjakoulutus ehdokkaille ja tukiryhmille 1.-2.10.
– SDP:n kampanjan lanseerauspäivä 15.10.
-SDP:n järjestöpäivät 29.-30.10.
– vaalipiirien paikkamäärien vahvistuminen: maanantai 31.10.2022

Helmikuu 2023:
– ehdokashakemusten jättöpäivä: viimeistään tiistaina 21.2.2023 ennen klo 16
– Uudenmaan Sosialidemokraatit: Kampanjakiertue alkaa

Maaliskuu 2023
– ehdokasasettelun vahvistaminen: torstai 2.3.2023 äänioikeusrekisteri lainvoimainen: tiistai 21.3.2023
– kotiäänestykseen ilmoittautuminen päättyy: tiistai 21.3.2023 klo 16
– ennakkoäänestys kotimaassa: 22. – 28.3.2023 ennakkoäänestys ulkomailla: 22. – 25.3.2023

Huhtikuu 2023
– eduskuntavaalien vaalipäivä on sunnuntai 2.4.
– tulosten vahvistaminen: keskiviikko 5.4.2023

Eduskunnassa päätetään asioista, jotka vaikuttavat meidän jokaisen arkeen ja tulevaisuuteen.

SDP:n tulevaisuuslinja rakentuu työstä ja kasvusta, ekologisesti kestävästä kehityksestä ja sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta.

Matti Kotiranta, Tuija Haapalainen ja Soile Eriksson. Kuva: Eeva Anundi
Sini Felipe ja Eeva Hiila. Kuva: Eeva Anundi

Tasa-arvoisessa Suomessa jokaisella on mahdollisuus kouluttautua ja tavoitella unelmiaan iästä, elämäntilanteesta tai tulotasosta riippumatta.

Meille on tärkeää, että Suomessa niin ihmiset kuin luonto voivat hyvin.

Tule mukaan tekemään SDP:n eduskuntavaalikampanjaa! Ilmoittaudu tästä linkistä.