Piirihallitus vuodelle 2016 ja piirikokouksen julkilausuma

Uudenmaan Sosialidemokraattien piirikokous pidettiin lauantaina 7.11.2015 Vantaan kaupungintalolla. Piirikokous käsitteli sääntömääräiset asiat, valitsi piirihallituksen jäsenet vuodelle 2016 ja päätti julkilausumasta.

PIIRIKOKOUKSEN JULKILAUSUMA

Hallituksen tempoilu uhkaa Uudenmaan kehitystä

Uudenmaan maakunnan kehittämisen periaatteet ovat pitkään olleet asuinrakentamisen tiivistäminen ja toimiva joukkoliikenne, jonka tärkeimpänä edellytyksenä ovat toimiva raideliikenne sekä riittävän isot asuinalueet. Monissa Uudenmaan kunnissa kaavoituslinjaukset ovat noudattaneet näitä periaatteita. Nyt Sipilän hallituksen toimet ovat viemässä pohjan kuntien kaavoituspolitiikalta.

Hallitus on tähän mennessä kaatanut metropolihallinnon, päättänyt lakkauttaa Y-junan ja on lisäksi purkanut Pisararadan rahoituksen. Pisararadan rakentamisella olisi ollut Uudellemaalle erittäin hyviä, taloutta piristäviä vaikutuksia. Hallitus on kuitenkin päättänyt käyttää Pisararataan kehyksessä varatut 330 miljoonaa euroa kärkihankkeisiinsa. Kärkihankkeiden jaossa Uusimaa jäi nuolemaan näppejään. Hallituksen liikenneinvestoinnit on Pasilan ratapihaa lukuun ottamatta suunnattu muihin maakuntiin.

Uudenmaan kasvu jatkuu kovilla luvuilla. Pelkästään Espoossa suunnilleen viidellä ja Vantaalla kolmella tuhannella asukkaalla vuosittain. Asuntoja tarvitaan reilusti lisää. Asuntoalueiden sekä liikenneratkaisujen tulee olla työssäkäynnin ja asioinnin kannalta toimivia ja vetovoimaisia, korostaa Uudenmaan Sosialidemokraattien piirikokous.

Sipilän hallitus ei ymmärrä Uuttamaata tai alueen kehittämisen tärkeyttä. Uudellamaalla on merkittävä rooli koko maan kansantaloudessa ja työllisyydessä.  Hallituksen politiikan painopiste on muissa maakunnissa ja se on päättänyt tehdä kepulaista valtapolitiikkaa.

Työmarkkinoiden toimivuus edellyttää sujuvia joukkoliikenneyhteyksiä työssäkäyntialueelta keskeisiin työpaikkakeskittymiin, ja elinkeinoelämä tarvitsee luotettavat ja toimintavarmat yhteydet kuljetuksilleen. Näihin satsaamisen sijaan hallitus on päättänyt esimerkiksi lakkauttaa Länsi-Uudenmaan elinvoimaisuudelle merkittävän Y-junan. Tällaisten päätösten sijaan pitäisi kiirehtiä esimerkiksi Hanko-Hyvinkää radan sähköistystä.

Uudenmaan Sosialidemokraattien huoleen hallituksen tempoilevasta liikennepolitiikasta ovat yhtyneet myös Suomen maakuntajohtajat. Maakuntajohtajat tiedottivat kuluvan viikon torstaina yhdessä, että ovat huolissaan Sipilän hallituksen pitkäjänteisyyden puutteesta koskien suuria, tarpeellisia liikenneinvestointeja. Mikäli kansallista näkemystä lähivuosien isoista liikennehankkeista ei synny, menettävät maakunnat mahdollisuuden hyödyntää niihin liittyvää rahoitusta Euroopan unionista.

Piirihallituksen jäseniksi vuodelle 2016 valittiin:

Merja Vuori, Espoo

Kimmo Hotulainen, Hanko

Leila Terkomaa, Vihti

Sofia Nevalainen, Demarinuoret (Loviisa) UUSI

Tarmo Parviainen, Vantaa

Jaana Heiskanen, Vantaa UUSI

Tuija Linna-Pirinen, Hyvinkää

Arto Lindberg, Tuusula UUSI

Risto Lehto, Järvenpää, UUSI

Markus Hammarstöm, Porvoo

Sirpa Komonen, Mäntsälä UUSI

Piirin puheenjohtajisto valittiin viime vuonna kaksivuotiskaudelle. Piirin puheenjohtajana jatkaa Anne Karjalainen Keravalta, ja varapuheenjohtajana Sami Lehtonen, Espoosta.

Lisätietoja:

Jenny Suominen