Kuntavaalien ehdokaslistojen jättöpäivä -jännitys tiivistyy vaalien siirtymisestä huolimatta

Tänään on vietetty monelle merkittävää päivää politiikan saralla, kun kuntavaalien ehdokaslistat on jätetty kuntien keskusvaalilautakunnille. Tästä päivästä on perinteisesti alkanut vaalien loppukiri. Tänä vuonna on toisin, sillä kuntavaaleja siirretään nopeasti pahenevan koronavirustilanteen takia. Aikataulumuutoksesta huolimatta kuntavaalit lähestyvät ja jännitystä on ilmassa.

Uusi vaalipäivä on sunnuntaina 13.6.2021. Ennakkoäänestysaikaa kotimaassa, mukaan lukien kotiäänestys ja laitosäänestys, pidennetään kahteen viikkoon, jotta mahdollisuudet turvalliseen äänestämiseen paranevat. Ennakkoäänestyksen ajanjakso tulee olemaan kotimaassa 26.5.–8.6.2021 ja ulkomailla 2.6.-5.6.2021. Vuoden 2021 kuntavaaleissa valittavien valtuustojen toimikausi alkaa 1.8.2021 ja kestää vuoden 2025 toukokuun loppuun.

Kuntavaalien siirtäminen edellyttää lainmuutosta. Hallitus tekee pikaisesti asiaa koskevan esityksen oikeusministeriön valmistelusta. Kuntavaalien siirrosta päättää eduskunta. Lainmuutos ei kuitenkaan ehdi voimaan ennen ehdokashakemusten jättöaikaa, minkä vuoksi kunnat ottavat vastaan ehdokashakemukset 9.3. mennessä aiemmin antamiensa kuulutusten mukaisesti. Nämä ehdokashakemukset ja ehdokkaiden suostumukset tulevat olemaan voimassa myös vaalipäivän ollessa 13.6.2021. Puolueiden on mahdollista täydentää ehdokaslistojaan tiistaihin 4.5.2021 saakka.