Uudenmaan Sosialidemokraatit kutsuvat yritykset mukaan toteuttamaan nuorisotakuuta

Työministeri Lauri Ihalainen puhui Uudenmaan Sosialidemokraattien piirikokouksessa lauantaina 16.11. Hyvinkäällä mm. nuorisotakuun tähänastisista tuloksista. Vuoden alusta voimassa ollut nuorisotakuu on ollut sosialidemokraattien ja koko hallituksen kärkihanke.

Piirikokous ilmaisi työministerille tyytyväisyytensä siitä, että maan ensimmäinen nuorisotakuuseen kuuluva nuorten yrittäjien starttipaja käynnistyi nimenomaan Uudenmaalla. Starttipaja tarjoaa nuorille käytännönläheistä tukea oman yrityksen perustamiseen kuuden viikon mittaisessa koulutuksessa.

Piirikokousväki korostaa, että jatkossa nuorisotakuun toteuttaminen edellyttää TE –toimistojen voimavarojen vahvistamista. Lisäpanostuksia tarvitaan ehdottomasti myös nuorten sosiaali- ja terveyspalveluiden, erityisesti mielenterveyspalveluiden järjestämiseen.

Nuorisotakuun vahvistamiseksi on oppivelvollisuusiän nosto 17 vuoteen toteutettava, vahva ammatillinen peruskoulutus taattava ja oppisopimuskoulutusta on edelleen kehitettävä, vaatii Uudenmaan sosialidemokraattien piirikokous.

Uudenmaan Sosialidemokraatit suhtautuvat torjuvasti sellaiseen malliin koulutussopimuksesta, jossa peruskoulunsa päättänyt nuori oppiakseen ammatin tekisi työtä yrityksessä vailla työsuhdetta ja ilman palkkaa jopa kolmen vuoden ajan. Nykyisin käytössä oleva oppisopimus perustuu työsopimukseen ja siinä nuorelle maksetaan tehdystä työstä palkkaa. Lisäksi oppisopimus mahdollistaa työssä oppimisen yhdistämisen oppilaitosopiskeluun.

Uudenmaan Sosialidemokraatit kutsuu uusmaalaiset yritykset mukaan toteuttamaan nuorisotakuuta ja vaatii hallitukselta lisärahaa oppisopimuskoulutuksen kehittämiseen.

lisätietoja:

Jenny Suominen