Uudenmaan erityispiirteet huomioitava sote-laissa

Uudenmaan sosialidemokraatit pitävät tärkeänä, että uudessa Sote-laissa huomioidaan Uudenmaan erityispiirteet. Uusimaa on Suomen elinvoimaisin alue, jossa on kolmen pääkaupunkiseudun suuren kunnan lisäksi lukuisia keskisuuria kuntia ja vahvoja alueita. Koko alue on käytännössä samaa työssäkäyntialuetta ja alue on tunnetusti Suomen kansantalouden veturi.

Toisin kuin muualla Suomessa, Helsingissä ja Uudellamaalla on viime vuosina erikoissairaanhoito pystytty tuottamaan kustannustehokkaasti ja laadukkaasti pitkäjänteisen kehitystyön tuloksena. Se on vaatinut kovaa työtä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriltä, eikä tätä kehitystyötä pidä heittää hukkaan. On arvioitu, että erikoissairaanhoidon jakaminen HUS:ia pienemmille palvelutuottajille tarkoittaisi noin 300 miljoonan euron lisälaskua jäsenkunnille vuosittain. Tästä syystä alueen kunnat eivät lämpene ajatukselle sairaanhoitopiirin pilkkomisesta.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri on parhaiten toimiva osa suomalaista julkista terveydenhuoltoa. Hyvin toimiva erikoissairaanhoidon palvelurakenne on mahdollista säilyttää myös sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa.

Uudenmaan sosialidemokraattien piirihallitus 13.11.2014

LISÄTIETOJA: