Tammisaaren joukkohaudalle perustettiin hoitoyhdistys

Suomen suurimmalle joukkohaudalle, Tammisaaren punaisten vankien joukkohaudalle, on perustettu oma hoitoyhdistys; Tammisaaren punavankimuistomerkin Hoitoyhdistys/ Skötselföreningen för röda fångars minnesmärke i Ekenäs ry.

Joukkohaudasta ja muistomerkistä ovat tätä ennen vastanneet Tammisaaren kaupunki (nykyinen Raasepori) ja Kansan Sivistys Rahasto KSR yhdessä kansalaistoimikunnan kanssa. Kansalaistoimikunta oli vapaaehtoisryhmä, joka vuosia järjesti varainkeruuta ja huolehti suuremmista muistotilaisuuksista sekä rakennus- ja huoltotöistä.

Hoitoyhdistyksen perustamisen jälkeen toiminta on järjestelmällisempää ja muistomerkkialueen hoitamisen suunnittelu pitkällä tähtäimellä helpottuu. Hoitoyhdistyksen merkittävin lähitulevaisuuden tehtävä on hankkia puuttuvat nimilaatat 400 vainajalle, joiden on selvitetty myös menehtyneen Tammisaaren punavankileirillä. Muistolaatoissa on jo yli 3000 haudatun tiedossa olevan vainajan nimet. Hoitoyhdistys selvittää uusien nimilaattojen erilaisia rahoitusmahdollisuuksia. Uusien laattojen kustannusarvio on n 18.000€.

Muistomerkin läheisyyteen on rakennettu erillinen info-keskus, joka on saavuttanut hyvän suosion etenkin kesän aikana. Muistomerkille on mahdollisuus järjestää myös yhdistyksen opastettuja tutustumiskäyntejä. Katso tutumiskäyntien lisätiedot kotisivuilta.

Jäseneksi liittyminen

Perustetun hoitoyhdistyksen toimintaa on mahdollista tukea liittymällä jäseneksi yhdistyksen kotisivujen kautta tai sähköpostilla leena_ruusunen@jippii.fi.

Jäsenmaksun on 10€/v , tilille 405500-1809883.

Yhteisöjen jäsenmaksut on 10€ alle 50 jäsentä, 20€ alle 150 jäsentä ja 30€ yli 150 jäsentä.

Lisätietoa Tammisaaren punavankimuistomerkistä löytyy nettisivulta: www.tammisaari1918.com

Lisätiedot:

Hoitoyhdistyksen puheenjohtaja mauri.lunden@pp.inet.fi 040-5796301