SDP:n ehdokastavoitteesta täynnä yli puolet

Sosialidemokraattien kuntavaalityö on lähtenyt hyvin käyntiin. Puolueella on nyt jo lähes 4000 (3815) ehdokassuostumusta. SDP:n tavoitteena on saada valtakunnallisesti 7000 ehdokasta. Uudellamaalla ehdokkaita on kasassa jo lähes 700 (690), kun vuoden 2008 vaaleissa sosialidemokraattisia ehdokkaita oli yhtensä 1071.

Suuri merkitys ehdokashankinnassa on ollut keväällä järjestetyllä rekrytointikiertueella. Uudellamaalla ehdokkaita etsittiin lähes kaikissa alueen kunnissa erillisellä ministerin tai puoluejohdon edustajan vierailun siivittämällä rekrytilaisuudella.

Ehdokkaiden hankinta jatkuu läpi kesän SDP:n puolueosastojen jäätelökesätempauksilla.

SDP julkisti puoluehallituksessa myös 20 parasta ehdokashankkijakuntaa. Parhaat ehdokashankkijakunnat saavat palkinnoksi tähänastisesta työstä 1000 euron vaalirahan. SDP:n parhaan ehdokashankkijan palkitsemiskriteereihin kuuluivat suhteellisen ehdokasmäärän lisäksi naisten osuus ehdokkaista sekä alle 30-vuotiaiden ehdokkaiden osuus. Lisäksi tulokseen vaikutti se, kuinka monelta kunnan eri alueelta, suurimmalta työnantajalta sekä eri lajin tai vapaaehtoistoiminnan harrastajien parista listoilla on ehdokkaita.

Seuraavat kunnat ovat SDP:n parhaat ehdokashankkijakunnat:

Raasepori, Riihimäki, Savitaipale, Kuusamo, Tervo, Vesilahti, Lapinlahti, Loviisa, Luumäki, Marttila, Masku, Mustasaari, Parainen, Espoo, Kauniainen, Karstula, Karvia, Kemi, Kihniö, Kontiolahti.

Uudenmaan kunnallisjärjestöistä 20 parhaan joukossa olivat siis Raasepori, Loviisa, Espoo ja Kauniainen.