SDP maakunnan 3. suurimmaksi puolueeksi

Ajankohtaista, Yleinen 20:15

Kuntavaalit menivät Uudellamaalla vaihtelevasti. Suurissa kehyskunnissa napsittiin ykköspaikka Hyvinkäällä, Tuusulassa ja Keravalla. Ykköspaikka säilytettiin myös Vantaalla ja Lohjalla. Monissa kunnissa saatiin yksittäisiä suuria vaalivoittoja, joiden tuoma äänimäärä ei kuitenkaan valtavassa piirissä muuta kokonaiskuvaa.

SDP sai vaalipiirissä 3800 ääntä lisää verrattuna edellisiin vaaleihin, Kokoomus menetti 1400 ääntä ja Vihreät sai 23 000 ääntä lisää. Perussuomalaiset tippuivat RKP:n taakse.

SDP sai Uudellamaalla 208 valtuustopaikkaa, jossa vähennystä edelliseen kahdeksan paikkaa. Hangossa ja Loviisassa valtuustojen koot kuitenkin pienenivät. Esimerkiksi Loviisassa saatiin 1 % kannatusnousu, mutta menetettiin kaksi paikkaa. Siuntiossa Vihreät olivat näissä vaaleissa omalla listallaan. Edellisissä vaaleissa Vihreät olivat SDP:n listalla. Siuntiossa istuu edelleen yhtä monta (3) sosialidemokraattia valtuustossa.

Uudenmaan maakunnassa Vihreät nousivat SDP:n ohi 2. suurimmaksi puolueeksi. (maakunta= Helsinki+Uusimaa)

SDP:n kannatus Uudenmaan piirissä on 19,40 %, jossa laskua 0,3 %.

Lisää tietoa tilastossa alla.

Vaalianalyysitilasto Uusimaa