Piirikokous nimesi puoluevaltuuston jäsenet ja vaati metropolihallinnon selvittämistä

Uudenmaan Sosialidemokraattien kevätpiirikokous Espoossa 28.4.2012 valitsi edustajansa SDP:n puoluevaltuuston jäseniksi ja varaedustajiksi.

Puoluevaltuuston varsinaisiksi jäseniksi

Joona Räsänen, Demarinuoret (Lohja)
Irma Pahlman, Keski-Uusimaa (Hyvinkää)
Sirkka-Liisa Kähärä, Vantaa
Soile Gustafsson, Länsi-Uusimaa (Inkoo)
Jukka Vilske, Espoo
Jaakko Jalonen, Itä-Uusimaa (Porvoo)
Jukka Lehtonen, Keski-Uusimaa (Tuusula)

Varajäseniksi:

Tarja Eklund, Vantaa
Anu Rajajärvi, Länsi-Uusimaa (Vihti)
Johanna Värmälä, Espoo
Mirja Suhonen, Itä-Uusimaa (Porvoo)
Hanna Setälä, Keski-Uusimaa
Seppo Stark, Vantaa
Heta Ravolainen-Rinne, Itä-Uusimaa (Mäntsälä)

Piirikokous antoi myös julkilausuman metropolihallinnon selvittämiseksi.

Uudenmaan demarit: Metropoliselvitys käynnistettävä heti

Uudenmaan Sosialidemokraattien kevätpiirikokous esitti Espoossa lauantaina 28.4.2012 huolensa kuntaministeri Henna Virkkusen toiminnasta kuntauudistuksen eteenpäin viemisessä. Ministeri Virkkunen on yksioikoisesti ajanut vain kuntaliitoksia eikä ole halunnut selvittää todellisia ratkaisuja Uudenmaan alueella, kuten demokraattisesti valittua metropolihallintoa.

Uudenmaan kuntien valtiovarainministeriölle kuntarakenneuudistuksesta antamat lausunnot tukivat laajasti metropolihallinnon pikaista selvittämistä. Uudenmaan Sosialidemokraattien kevätpiirikokous vaatii, että kuntarakenteen rinnalla selvitetään myös sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä toisen asteen koulutuksen järjestäminen alueella.

Uusimaa on alue, jossa asumisen, liikenteen ja maankäytön kysymykset voidaan ratkaista vain koko metropolialueen kattavilla ratkaisuilla, ei pakollisilla kuntaliitoksilla. Sosiaali- ja terveyspalvelut, asuminen ja julkinen liikenne ovat ihmisten toimeentulon ja päivittäisen elämän kannalta ratkaisevia.

Erityisen tärkeätä on, että julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuus järjestetään koko Uudenmaan väestölle yhdenvertaisesti ja oikea-aikaisesti.

Kuntarakenneuudistuksessa ei voida pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla kokonaisuutena edetä ennen kuin käytettävissä on laaja ja perusteellinen metropoliselvitys. Uudenmaan Sosialidemokraatit vaatii, että selvitystyö metropolihallinnosta käynnistetään välittömästi ja valmistellaan esitys metropolihallinnoksi kuntarakenneuudistukseen liittyvänä erillisratkaisuna.

Lisätiedot:

Esko Ranto