Piirikokouksen julkilausuma: Palkansaajan ääni kuuluviin Euroopan unionissa

Eurovaaleissa äänestäminen on tärkeää, koska suomalaisen työelämän oikeudenmukaisuus ratkaistaan Euroopan unionissa. Piirikokouksessa puhunut SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen toivoo toukokuun eurovaalien äänestysprosentin nousevan.

EU:n yhtenä tärkeänä tehtävänä on edistää työllisyyttä, työntekijöiden oikeuksia ja työsuojelua. EU:ssa on aiemmin tehty edistyksellistä lainsäädäntöä työsuojelun alalla. Uudenmaan Sosialidemokraattien piirikokous kuitenkin muistutti, että työelämää koskeva lainsäädäntö on ollut kuluvalla parlamenttikaudella täydellisessä pysähdystilassa, kun oikeistoenemmistöinen komissio ei ole halunnut tehdä palkansaajien asemaa koskevia esityksiä. Lainkiertäjien takia tarvitaan tehokkaampaa sääntelyä.
Komissio ei esimerkiksi ole uusinut työsuojelustrategiaa eurooppalaisten työntekijä- ja työantajajärjestöjen vaatimuksista huolimatta. Uudenmaan Sosialidemokraattien piirikokous toivoo, että toukokuun europarlamenttivaalien jälkeen työaikadirektiivin uusimisesta tulee seuraavan parlamenttikauden tärkeimpiä työelämän hankkeita.

Sosialidemokraatit ympäri Eurooppaa kampanjoivat tulevissa eurovaaleissa uusien työpaikkojen ja paremman työelämän puolesta. Uudenmaan Sosialidemokraattien piirikokous on tyytyväinen siitä, että kuluneella viikolla Sosialidemokraatit saivat jo kolmannen kerran perättäin gallup-voiton Euroopan konservatiiveista eli EPP:stä koko Euroopan laajuisessa mielipidemittauksessa.

Uudenmaan Sosialidemokraattien piirikokous pidettiin Keravalla lauantaina 22.3.2014.

Lisätietoja:

Jenny Suominen