Suomen talouden kirittämiseksi tarvitaan rohkeita uudistuksia ja reippaita, tulevaisuutta rakentavia investointeja. SDP tarjoaa hallitukselle puoliväliriihen alla eväitä, millä taloustavoitteita on mahdollista saavuttaa ja talouden menopaineisiin voidaan vastata, eikä lisäleikkauksiin tarvitse ryhtyä.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Uusia ajatuksia, näkökulmia, elämyksiä, ravistelua, tietoa ja taitoa. Nautitaan joko diginä tai perinteisesti ja annostellaan runsaalla kädellä - kirjallisuuden ilo kuuluu meille kaikille! Ajatuksia herättävää kirjan ja ruusun päivää!Sosialidemokraatit SDP

Ikäihmisten laadukas hoito ei toteudu tällä hetkellä kaikkialla, ja jopa kaltoinkohtelu on todellinen ongelma. Alalle opiskeleville pitää ensi tilassa palauttaa soveltuvuuskokeet, joka karsii soveltumattomat pois jo pääsykoevaiheessa. Tämän lisäksi on syytä käydä laaja keskustelu siitä, mitä laadukas hoito pitää sisällään. Säästöjä vanhustenhoito ei kestä enää ollenkaan.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Tänään marssittiin tieteen ja tutkimuksen puolesta niin Helsingissä kuin monessa muussakin kaupungissa ympäri maailmaa. Tässä maailmanajassa, kun tutkijoiden maastamuutto kiihtyy jatkuvasti, koulutuksen ja tutkimuksen resursseja leikataan ja tieteen merkitystä kyseenalaistetaan, on meidän puolustettava entistä hanakammin sivistystä, koulutusta, tiedettä ja tutkimusta. Parempaa yhteiskuntaa ei rakenneta mututuntumalla vaan tutkittuun tietoon nojaten. Let's March for Science!Sosialidemokraatit SDP

SDPshared video on Instagram

Tänään marssittiin tieteen ja tutkimuksen puolesta niin Helsingissä kuin monessa muussakin kaupungissa ympäri maailmaa. Tässä maailmanajassa, kun tutkijoiden maastamuutto kiihtyy jatkuvasti ja koulutuksen ja tutkimuksen resursseja leikataan, on meidän puolustettava entistä hanakammin sivistystä, koulutusta, tiedettä ja tutkimusta. Parempaa yhteiskuntaa ei rakenneta mututuntumalla vaan tutkittuun tietoon nojaten. Let's march for science! #marchforscience #tiedemarssi #tiede #tutkimus #tutkija #tutkijatsosialidemokraatit

Miapetra Kumpula-Natri muistuttaa, että sisäilmaongelmista kärsiviä kouluja voitaisiin korjata EU:sta saatavien tukirahojen avulla. Rahaa pitää vain osata ja viitsiä hakea.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Suomalaisia tutkijoita lähtee ulkomaille entistä enemmän ja yhä harvempi heistä palaa enää Suomeen takaisin. Meillä ei ole varaa tähän - Suomen on panostettava korkeaan osaamiseen, tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Jos mielestäsi Suomella ei ole varaa aivovuotoon ja osaamistason laskuun, jaa viestiä eteenpäin!Sosialidemokraatit SDP

Joona Räsänenshared image on Instagram

Tänään tutustuttiin Areenan lähellä sijaitsevaan, hieman isomman mittakaavan, vastaanottoleiriin. Vanhan lentoaseman alue on muutettu pakolaisten vastaanottokäyttöön. Kuvassa näkyvä vanha baseball-stadion on myös saanut uuden tehtävän. Alueella majoittuu useampi tuhat ihmistä. Koulu- ja terveydenhuoltopalvelut on järjestetty kohtuullisen hyvin.joonarasanen

Piirihallitus vuodelle 2016 ja piirikokouksen julkilausuma

Uudenmaan Sosialidemokraattien piirikokous pidettiin lauantaina 7.11.2015 Vantaan kaupungintalolla. Piirikokous käsitteli sääntömääräiset asiat, valitsi piirihallituksen jäsenet vuodelle 2016 ja päätti julkilausumasta.

PIIRIKOKOUKSEN JULKILAUSUMA

Hallituksen tempoilu uhkaa Uudenmaan kehitystä

Uudenmaan maakunnan kehittämisen periaatteet ovat pitkään olleet asuinrakentamisen tiivistäminen ja toimiva joukkoliikenne, jonka tärkeimpänä edellytyksenä ovat toimiva raideliikenne sekä riittävän isot asuinalueet. Monissa Uudenmaan kunnissa kaavoituslinjaukset ovat noudattaneet näitä periaatteita. Nyt Sipilän hallituksen toimet ovat viemässä pohjan kuntien kaavoituspolitiikalta.

Hallitus on tähän mennessä kaatanut metropolihallinnon, päättänyt lakkauttaa Y-junan ja on lisäksi purkanut Pisararadan rahoituksen. Pisararadan rakentamisella olisi ollut Uudellemaalle erittäin hyviä, taloutta piristäviä vaikutuksia. Hallitus on kuitenkin päättänyt käyttää Pisararataan kehyksessä varatut 330 miljoonaa euroa kärkihankkeisiinsa. Kärkihankkeiden jaossa Uusimaa jäi nuolemaan näppejään. Hallituksen liikenneinvestoinnit on Pasilan ratapihaa lukuun ottamatta suunnattu muihin maakuntiin.

Uudenmaan kasvu jatkuu kovilla luvuilla. Pelkästään Espoossa suunnilleen viidellä ja Vantaalla kolmella tuhannella asukkaalla vuosittain. Asuntoja tarvitaan reilusti lisää. Asuntoalueiden sekä liikenneratkaisujen tulee olla työssäkäynnin ja asioinnin kannalta toimivia ja vetovoimaisia, korostaa Uudenmaan Sosialidemokraattien piirikokous.

Sipilän hallitus ei ymmärrä Uuttamaata tai alueen kehittämisen tärkeyttä. Uudellamaalla on merkittävä rooli koko maan kansantaloudessa ja työllisyydessä.  Hallituksen politiikan painopiste on muissa maakunnissa ja se on päättänyt tehdä kepulaista valtapolitiikkaa.

Työmarkkinoiden toimivuus edellyttää sujuvia joukkoliikenneyhteyksiä työssäkäyntialueelta keskeisiin työpaikkakeskittymiin, ja elinkeinoelämä tarvitsee luotettavat ja toimintavarmat yhteydet kuljetuksilleen. Näihin satsaamisen sijaan hallitus on päättänyt esimerkiksi lakkauttaa Länsi-Uudenmaan elinvoimaisuudelle merkittävän Y-junan. Tällaisten päätösten sijaan pitäisi kiirehtiä esimerkiksi Hanko-Hyvinkää radan sähköistystä.

Uudenmaan Sosialidemokraattien huoleen hallituksen tempoilevasta liikennepolitiikasta ovat yhtyneet myös Suomen maakuntajohtajat. Maakuntajohtajat tiedottivat kuluvan viikon torstaina yhdessä, että ovat huolissaan Sipilän hallituksen pitkäjänteisyyden puutteesta koskien suuria, tarpeellisia liikenneinvestointeja. Mikäli kansallista näkemystä lähivuosien isoista liikennehankkeista ei synny, menettävät maakunnat mahdollisuuden hyödyntää niihin liittyvää rahoitusta Euroopan unionista.

Piirihallituksen jäseniksi vuodelle 2016 valittiin:

Merja Vuori, Espoo

Kimmo Hotulainen, Hanko

Leila Terkomaa, Vihti

Sofia Nevalainen, Demarinuoret (Loviisa) UUSI

Tarmo Parviainen, Vantaa

Jaana Heiskanen, Vantaa UUSI

Tuija Linna-Pirinen, Hyvinkää

Arto Lindberg, Tuusula UUSI

Risto Lehto, Järvenpää, UUSI

Markus Hammarstöm, Porvoo

Sirpa Komonen, Mäntsälä UUSI

Piirin puheenjohtajisto valittiin viime vuonna kaksivuotiskaudelle. Piirin puheenjohtajana jatkaa Anne Karjalainen Keravalta, ja varapuheenjohtajana Sami Lehtonen, Espoosta.

Lisätietoja:

Jenny Suominen