Miapetra Kumpula-Natrishared image on Instagram

Mitä olis Rooma ilman näitä ihania sypressipuita... tapaamisesta seuraavaan 24min taksi, 34min bussi vai 65min kävellen? Valitsin vaihtoehdon 4 - 100 min mutkitellen kävellen pieniä teitä :)miapetrakumpula

SDPshared image on Instagram

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Sirpa Paatero esittää rahoitusratkaisua kuntien homekorjauksiin. – Meillä on keinoja siihen, että lapsemme ja nuoremme saavat toimia terveellisissä ja turvallisissa päiväkodeissa ja kouluissa. Nyt vain tarvittaisiin toimia ja tekoja Sipilän hallitukselta, sanoi Paatero puoluevaltuuston kokouksessa. #puoluevaltuusto #sdp #homekoulut #hallitussosialidemokraatit

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Sirpa Paatero esittää rahoitusratkaisua kuntien homekorjauksiin. – Meillä on keinoja siihen, että lapsemme ja nuoremme saavat toimia terveellisissä ja turvallisissa päiväkodeissa ja kouluissa. Nyt vain tarvittaisiin toimia ja tekoja Sipilän hallitukselta, sanoi Paatero puoluevaltuuston kokouksessa.Sosialidemokraatit SDP

Satu Taavitsainenshared image on Instagram

Liikennekaari tuli tänään päätökseensä. Jätimme vastalauseen valiokunnan mietintöön. Suomalainen nykyinen säännelty taksijärjestelmä on edullinen, luotettava, palveleva, laadukas ja saatavissa aina ja kaikkialla. Sitä ei saa alasajaa. Haluamme sen säilyvän ja sitä kehitettävän. Aika näyttää, millaiseen sekasortoon taksipalvelut ajautuvat hallituspuolueiden huonojen arvovalintojen myötä.satutaavitsaine

Kun kätilöiden kritiikki käänsi Sipilän pään sunnuntailisien leikkauksesta, niin voisiko sairaanhoitajien mielipide kääntää pään sotesta?

Maria Tolppanenshared tweet on Twitter

Valtakunnansyyttäjä syytteeseen? Kansanedustajana en voi kommentoida riippumatonta tuomioistuinta. No tämä ei ole vielä tuomioistuimessa.

Pia Viitanen: Viitasen lähiöviitosia ei tarvittaisi, jos kaikkialla olisi tehty kuin Jampassa

Asunto- ja viestintäministeri Pia Viitanen vieraili Järvenpään Jampankiven vanhustenpalveluyksikön kerhotilassa maanantaina 9.9.2013.

Ministeri esitteli 27. kesäkuuta ”Viitasen lähiöviitoset” eli viisi näkökulmaa lähiöiden kehittämiseen. Lähiöitä tarkastellaan korjaamisen ja rakentamisen, palveluiden, eriytymisen estämisen, turvallisuuden ja tulevaisuudenvisioiden näkökulmasta. Painopisteenä ovat lähiöiden korjaus- ja täydennysrakentamiseen panostaminen, yhteistyön kehittäminen niin ministeriö- kuin kuntatasolla sekä uusien toimintatapojen edistäminen lähiöiden kehittämiseksi ja asukkaiden oman aktiivisen toiminnan helpottamiseksi. Lähiöviitosten esittelyn jälkeen ministeri on aloittanut lähiökiertueen, jonka aikana hän vierailee Kotkan Karhuvuoressa, Lahden Liipolassa, Turun Varissuolla, Vantaan Martinlaaksossa ja Myyrmäessä sekä Tampereen Tesomassa. Jampan vierailu ei ollut osa virallista kiertuetta, vaan se toteutui Järvenpään Sosialidemokraattien aloitteesta.

– Kutsuimme ministeri Viitasen tutustumaan Jampassa tehtyyn lähiötyöhön, koska täällä on viety teknistä ja sosiaalista kehittämistä onnistuneesti eteenpäin yhtäaikaisesti, kertoo 90-luvun alusta alkaen Jampassa erilaisissa hankkeissa mukana ollut Kaija Tuuri. Sosiaalisten projektien ohella on toteutettu peruskorjauksia, koirapuistoja ja leikkipuistoja.

– Yksinäisyys on mittava ongelma erityisesti vanhusten parissa. Yksi Jampan lähiötyössä onnistumisen esimerkki on se, että vuodepäivät Kellokosken sairaalassa ovat vähentyneet, kun olohuonetoiminta Jampassa on käynnistynyt. Yhteisöllisyys pitää terveenä, toteaa Setlementti Louhelan toiminnanjohtaja Synnöve Sternberg. Louhelan setlementin olohuonetoiminta tarjoaa mahdollisuuksia monipuoliseen toimintaan ja yhdessäoloon.

– Lähiöiden kehittämisessä on saatava uusi vaihde päälle. Haluan tavata mahdollisimman paljon lähiöiden asukkaita, aktiivisia toimijoita ja asiantuntijoita kuullakseni ideoita ja hyviä käytännön esimerkkejä. Paikalliset asukkaat ovat avainasemassa oman elinympäristönsä kehittämisessä, ministeri Viitanen sanoo. Kerään lähiöiden asukkailta sekä asiantuntijoilta konkreettisia ehdotuksia päätöksenteon tueksi siitä, miten lähiöitä voitaisiin kehittää ja miten voin ministerinä toimia lähiöiden ja niiden asukkaiden hyväksi

Ministeri Viitanen oli vaikuttunut Jampassa tehdystä monipuolisesta yhteistyöstä lähiön viihtyisyyden ja yhteisöllisyyden lisäämiseksi. Ministeri totesikin, että Viitasen lähiöviitosia ei tarvittaisi, jos kaikkialla olisi tehty kuin Jampassa.

Jampan lähiöparannuksen kokemuksista oli ministeri Viitasen kanssa keskustelemassa Järvenpään sosialidemokraattisia päättäjiä, Jampan asukasaktiiveja, Mestariasuntojen toimitusjohtaja Veikko Simunaniemi,  Saunakallion koulun rehtori Pekka Tukanen, Järvenpään maahanmuuttotyön koordinaattori Arja Loima, Setlementti Louhelan toiminnanjohtaja Synnöve Sternberg sekä Järvenpään seurakunnan vastaava diakoni Marja Kosonen.

JAMPPA

• Jampan lähiössä asuu 3800 asukasta
  • Jampan lähiöprojektit käynnistyivät jo vuonna 1992
  • Jampan lähiöprojektit saivat EU-tukea jo Suomen ensimmäisenä jäsenvuotena 1994