Suomen talouden kirittämiseksi tarvitaan rohkeita uudistuksia ja reippaita, tulevaisuutta rakentavia investointeja. SDP tarjoaa hallitukselle puoliväliriihen alla eväitä, millä taloustavoitteita on mahdollista saavuttaa ja talouden menopaineisiin voidaan vastata, eikä lisäleikkauksiin tarvitse ryhtyä.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Uusia ajatuksia, näkökulmia, elämyksiä, ravistelua, tietoa ja taitoa. Nautitaan joko diginä tai perinteisesti ja annostellaan runsaalla kädellä - kirjallisuuden ilo kuuluu meille kaikille! Ajatuksia herättävää kirjan ja ruusun päivää!Sosialidemokraatit SDP

Ikäihmisten laadukas hoito ei toteudu tällä hetkellä kaikkialla, ja jopa kaltoinkohtelu on todellinen ongelma. Alalle opiskeleville pitää ensi tilassa palauttaa soveltuvuuskokeet, joka karsii soveltumattomat pois jo pääsykoevaiheessa. Tämän lisäksi on syytä käydä laaja keskustelu siitä, mitä laadukas hoito pitää sisällään. Säästöjä vanhustenhoito ei kestä enää ollenkaan.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Tänään marssittiin tieteen ja tutkimuksen puolesta niin Helsingissä kuin monessa muussakin kaupungissa ympäri maailmaa. Tässä maailmanajassa, kun tutkijoiden maastamuutto kiihtyy jatkuvasti, koulutuksen ja tutkimuksen resursseja leikataan ja tieteen merkitystä kyseenalaistetaan, on meidän puolustettava entistä hanakammin sivistystä, koulutusta, tiedettä ja tutkimusta. Parempaa yhteiskuntaa ei rakenneta mututuntumalla vaan tutkittuun tietoon nojaten. Let's March for Science!Sosialidemokraatit SDP

SDPshared video on Instagram

Tänään marssittiin tieteen ja tutkimuksen puolesta niin Helsingissä kuin monessa muussakin kaupungissa ympäri maailmaa. Tässä maailmanajassa, kun tutkijoiden maastamuutto kiihtyy jatkuvasti ja koulutuksen ja tutkimuksen resursseja leikataan, on meidän puolustettava entistä hanakammin sivistystä, koulutusta, tiedettä ja tutkimusta. Parempaa yhteiskuntaa ei rakenneta mututuntumalla vaan tutkittuun tietoon nojaten. Let's march for science! #marchforscience #tiedemarssi #tiede #tutkimus #tutkija #tutkijatsosialidemokraatit

Miapetra Kumpula-Natri muistuttaa, että sisäilmaongelmista kärsiviä kouluja voitaisiin korjata EU:sta saatavien tukirahojen avulla. Rahaa pitää vain osata ja viitsiä hakea.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Suomalaisia tutkijoita lähtee ulkomaille entistä enemmän ja yhä harvempi heistä palaa enää Suomeen takaisin. Meillä ei ole varaa tähän - Suomen on panostettava korkeaan osaamiseen, tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Jos mielestäsi Suomella ei ole varaa aivovuotoon ja osaamistason laskuun, jaa viestiä eteenpäin!Sosialidemokraatit SDP

Joona Räsänenshared image on Instagram

Tänään tutustuttiin Areenan lähellä sijaitsevaan, hieman isomman mittakaavan, vastaanottoleiriin. Vanhan lentoaseman alue on muutettu pakolaisten vastaanottokäyttöön. Kuvassa näkyvä vanha baseball-stadion on myös saanut uuden tehtävän. Alueella majoittuu useampi tuhat ihmistä. Koulu- ja terveydenhuoltopalvelut on järjestetty kohtuullisen hyvin.joonarasanen

Ministeri Lindströmin ryhdyttävä toimeen kotouttamispolitiikan päivittämiseksi

SDP:n maahanmuuttoasioista vastaava kansanedustaja Joona Räsänen puhui Uudenmaan Sosialidemokraattien pakolaisseminaarissa Vantaalla lauantaina 7.11.2015. – Suomessa käyty keskustelu maahanmuutosta on ollut valitettavan mustavalkoista. Keskustelun polarisoituessa ratkaisuehdotusten löytäminen vaikeutuu. SDP haluaa olla maahanmuuttokeskustelussa rakentava voima. SDP:n linja rakentuu vastuulle ja järjestyksen ylläpidolle maahanmuuttopolitiikassa, ja samalla sydämen on oltava paikallaan. Kaikkia hädänalaisia on autettava, sanoi Räsänen.  Räsänen korosti puheenvuorossaan kotouttamistoimien tarpeellisuutta ja tärkeyttä. – Kotouttamistoimet maksavat, mutta niiden tekemättä jättäminen maksaa vielä enemmän.

Myös SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman vaati omassa puheenvuorossaan Vantaalla järjestetyssä pakolaisseminaarissa hallitukselta pikaisia toimia kotouttamispolitiikan päivittämiseksi uutta maahanmuuttotilannetta vastaavaksi. Kotouttamistoimet ovat jääneet varjoon akuutin pakolaiskriisin hoitamisessa. – Vastuullinen kotouttamispolitiikka edellyttää nopeaa toimeen tarttumista. Mitä nopeammin kotouttaminen aloitetaan, sitä parempi Lindtman painottaa. Valtion ja kuntien välinen aiesopimus on neuvoteltava uudelleen.  Lindtman ehdottaa, että pääkaupunkiseudun päättäjistä koottaisiin työryhmä valmistelemaan kotouttamispolitiikkaa. – Pääkaupunkiseudulle tarvitaan oma projektisuunnitelma kotouttamiseen. Suuri osa myönteisen turvapaikkapäätöksen saaneista pakolaisista tulee asettumaan pääkaupunkiseudulle ja siksi tarvitsemme nyt rivakoita toimia, päättää Lindtman.

Uudenmaan Sosialidemokraattien puheenjohtaja Anne Karjalainen piti tärkeänä riittävän kieli- ja ammatillisen koulutuksen tarjoamista uusille tulijoille. – Uudessa tilanteessa on löydettävä uusia malleja kotoutumiseen, sanoi Karjalainen.

Uudenmaan Sosialidemokraatit järjesti lauantaina 7.11. pakolaisaiheisen seminaarin Vantaan kaupungintalolla. Seminaari käsitteli pakolaisteemaa maahanmuuttoon liittyvien käsitteiden, ihmisoikeuksien, Uudenmaan alueen sekä kotouttamisen näkökulmasta.

Lisätietoja:

Jenny Suominen