Lindtman: Soinilta odotetaan linjanmuutosta

Kannanotot 10:23

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman vaatii Soinilta todellista linjanmuutosta hallituksen politiikkaan. Lindtmanin mukaan vain se voi palauttaa äänestäjien luottamusta puolueeseen. Jos perussuomalaiset vaatisivat Hämärärekisterien hylkäämistä ja palkansaajia ahdistavan pakkolainsäädännön peruuttamista, olisi Sipilän hallituksen pakko muuttaa linjaansa. Lindtmanin mukaan tämä osoittaisi, että perussuomalaiset ja hallitus kuuntelevat kansalaisia.

– YLE ykkösaamun haastattelussa Soini lupasi palauttavansa Perussuomalaisten kannatuksen. Ainut keino, jonka Soini muutoksena tarjosi, oli puolueen arvostelun kieltäminen puolueen jäseniltä. Soini on näissä puheissaan täysin erkaantumassa kansanvaltaan kuuluvan vapaan keskustelun periaatteesta. Suuren johtajan kulttuuri ei tule puoluetta pelastamaan, Lindtman toteaa.

– Ainoa mahdollisuus korjata tilanne on irtaantua palkansaajien ja suomalaisen työn halpuuttamisesta. Tämä edellyttää palkansaajan pussista tuhansia euroja vievän pakkolakipaketin hylkäämistä. Vielä vaalien alla Soini julisti, että työmies on palkkansa ansainnut, Lindtman muistuttaa.

Lindtman katsoo, että Soinin totuuden hetki on nyt käsillä. Perussuomalaisten pitäisi käyttää sitä valtaa, jonka kansa heille vaaleissa antoi. Elinkeinoelämän Keskusliiton juoksupoikana toimiminen tulee tuhoamaan puolueen uskottavuuden.

– Tarjoan tähän toisenkin ehdotuksen. Soini voisi aloittaa uskonpalautuksen hautaamalla hallintarekisteriuudistuksen, joka mahdollistaa harmaata taloutta ja veronkiertoa. Suomalaiset eivät voi hyväksyä sitä, että verotus koskettaisi jatkossa vain niitä suomalaisia, joilla ei ole varaa kiertää verotusta. Tästähän hallintarekisterissä on kyse, Lindtman muistuttaa.

Perussuomalaisten ja sosialidemokraattien vaihtoehdot Suomelle ovat nyt kaikkien nähtävissä. Sdp jatkaa oman vaihtoehtonsa täsmentämistä ja tulee esittelemään yksityiskohtaisen vaihtoehtobudjetin marraskuussa. Vahvoista työllisyys- ja kasvupanostuksista huolimatta tässä vaihtoehdossa otetaan vähemmän velkaa kuin hallitus ottaa. Harmaan talouden suitsiminen ja verovuotojen tukkiminen on yksi SDP:n kärkihanke. Palkoista ja eläkkeistä SDP ei leikkaisi.

– Soinilta tuntuu tällä hetkellä onnistuvan vain muiden arvostelu ja muilta arvostelun kieltäminen. Jos Soinin linja pakkolainsäädännöstä ja työn halpuuttamisesta ei muutu, Perussuomalaisten aika työväenpuolueena on lopullisesti ohi, Lindtman päättää.

Lisätietoja:

Antti Lindtman