Länsi-Uudenmaan Sosialidemokraattiset yhdistykset: Y-junan säilyttäminen kiinni hallituksen poliittisesta tahdosta

Hallituksen suunnitelma lakkauttaa Y-juna herättää länsiuusmaalaisissa Sosialidemokraateissa suurta huolta. Ihmetystä herättää se, että liikenneministeri Berner päätti asiasta ennen kahden viikon päähän sovittua tapaamista länsiuusmaalaisten kuntien edustajien ja kansanedustajien kanssa.  Hallituksen päätökset ovat katkaisemassa Inkoon ja Siuntion seudulta raideyhteyden kokonaan. Hangon, Tammisaaren, Karjaan ja Kirkkonummen yhteydet heikkenevät entisestään. VR teki jo viime kuussa supistuksia markkinalähtöiseen liikenteeseen, kun Helsinki – Turku väliltä päätettiin lopettaa 9 vuoroa. Nyt alueen raideliikenne sai lopullisen iskun. Y-junan lakkauttaminen halvaannuttaa tulevaa muuttoliikettä alueelle.

– Länsi-Uudenmaan kuntien elinvoima on perustunut hyviin liikenneyhteyksiin. Asukkaille se on mahdollistanut elämisen Helsingin ympäryskunnissa ja työssäkäynnin pääkaupunkiseudulla.  Hallituksen ratkaisu ajaa Länsi-Uudenmaan taantumisen kierteeseen., toteaa kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta.

Valtion pitäisi raideliikenteen leikkausten sijaan kehittää koko Uudenmaan raideliikennettä. Pelkästään liiketaloudellisin perustein tehtävät leikkaukset eivät ole aluepoliittisesti kestäviä.

–  Kunnissa asumisen kaavoituspäätöksiä on tehty luottaen joukkoliikenteen toimivuuteen ja raideliikenteen kehittämiseen. Myös maakuntakaavojen kunnille asettamat tavoitteet ovat kannustaneet keskittämään asutusta ja palveluita radan varsille.  Nyt hallitus vetää kaavoituslinjauksilta maton alta ja kannustaa ympäristön kannalta haitalliseen yksityisautoiluun, ihmettelee Inkoon Sosialidemokraattien puheenjohtaja Soile Gustafsson.

Sipilän hallituksen 12 miljoonan euron vuosisäästö liikenteen ostopalveluista kohdistuu täysin raideliikenteeseen. Summa on kuitenkin budjettivajeen kannalta mitätön. Yksin Y-junan lakkautuspäätöksen taloudelliset seurannaisvaikutukset ovat Länsi-Uudellamaalla sitäkin huomattavammat. Laskun maksavat alueen kunnat, asukkaat sekä ympäristö.

Länsi-Uudenmaan Sosialidemokraattiset yhdistykset kokoontuivat Inkoossa keskiviikkona 16.9.2015. Tilaisuudessa vieraili myös SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman ja kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta.

Kannanotossa ovat mukana Länsi-Uudenmaan Sosialidemokraattiset kunnallisjärjestöt.

Inkoon Sosialidemokraatit ry

Hangon Sos.dem. Kunnallisjärjestö ry