Kuusisto: vuodenvaihteen silmävammat vähentyneet suojalasien myötä

Kannanotot 10:48

Uudenvuoden vaihtuessa käytettyjen ilotulitteiden aiheuttamat silmävammat ovat vähentyneet selvästi viime vuosina ja tänä vuonna silmävammoja näyttäisi aiheutuneen ennätyksellisen vähän. Yksi suurin syy tähän on suojalasien käytön lisääntyminen. Suojalasit tulivat Suomessa lain mukaan pakollisiksi joulukuussa 2009.

–          On ilo huomata, miten vuodenvaihteen juhlinnasta aiheutuvien silmävammojen määrä on vähentynyt viime vuosien aikana. Suojalaseja koskevan lainsäädännön tullessa voimaan ilotulitteista johtuvia sairaalahoitoa vaatineita silmävammoja oli aiheutunut yli 40 ihmiselle. Viime vuodenvaihteessa (2012-2013)  silmävammoja aiheutui 15 ihmiselle, kertoo kansanedustaja Merja Kuusisto.

Eduskunta käsitteli asiaan liittyvän EU-direktiivin toimeenpanon yhteydessä kansanedustaja Merja Kuusiston tekemän lakialoitteen suojalasien pakollisuudesta. Lakialoite sai myöntävän vastaanoton ja valiokuntakäsittelyn jälkeen suojalasien pakollisuus liitettiin lakiesitykseen.

–          Lakialoite on yksi kansanedustajien mahdollisuuksista vaikuttaa lainsäädännön muodostumiseen. Ne ovat usein hyviä ja tarpeellisia, ja olen hyvin iloinen siitä, että tämän lain voimaantulon jälkeen tulokset silmävammojen vähentymisestä ovat näin hyvät, Kuusisto toteaa.

Alkuperäinen lakialoite