SDPshared video on Instagram

Iso joukko ammattiin opiskelevia nuoria kokoontui tänään Helsingissä osoittamaan mieltään hallituksen koulutusleikkauksia vastaan. Ammatillisen koulutuksen leikkaukset ovat johtaneet muun muassa opetustuntien ja aloituspaikkojen vähentämiseen. Nuorten viesti kaikui selvästi ja kauas: ei koulutuksen alasajolle - arvostusta amiksille! @joonarasanen @nakkalajarvi #taisteluopetuksesta #taisteluamisopetuksesta #amistenasialla #amikset #ammattilainen #koulutus #koulutusleikkaukset #tulevaisuus #osaaminen #suomisosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared video on Facebook

Iso joukko ammattiin opiskelevia nuoria kokoontui tänään Helsingissä osoittamaan mieltään hallituksen koulutusleikkauksia vastaan. Ammatillisen koulutuksen leikkaukset ovat johtaneet muun muassa opetustuntien ja aloituspaikkojen vähentämiseen. Nuorten viesti kaikui selvästi ja kauas: ei koulutuksen alasajolle - arvostusta amiksille!Sosialidemokraatit SDP

sirpa paateroshared tweet on Twitter

Energia-ja ilmastopolitiikassa pitäisi siirtää tavoite ja keskustelu kiertotalouteen jossa osana on puun sivuvirtojen ja kierrätyksen käyttö

- Vesien tilan paranemisella olisi suuri merkitys matkailun ja kalastuksen sekä muun virkistystoiminnan lisääntymiseksi. Nyt olisikin pohdittava, että käynnistäisimme 100-vuotiaan Suomen kunniaksi järvien puhdistustalkoot, ehdottaa SDP:n kansanedustaja Sirpa Paatero.Sosialidemokraatit SDP

Suomalaiset kahteen kastiin postin jakelussa? - Ei kiitos! Liikenne- ja viestintävaliokunnan SDP:n kansanedustajat Katja Taimela, Suna Kymäläinen ja Satu Taavitsainen esittävät hylättäväksi hallituksen ajamaa postilakia. Me emme hyväksy kansalaisten eriarvoista kohtelua. Hallituspuolueet jakavat kansan kahteen kastiin, toisille posti viitenä päivänä ja toisille kolmena päivänä viikossa.Sosialidemokraatit SDP

Eikö todella alkoholilaista saa kompromissia? Jättää valmistustaparajoitteen ja nostaa prosenttirajaa. Koko hanketta ei kannata haudata.

Ilkka Kantolashared tweet on Twitter

Sivistysvaliokunta kuulee Japanin demokrafiahaasteesta. Hedelmällisyysluku vuonna 2005 1.26. Avioitumattomuus nousussa. Syynä pienet palkat.

Maria Guzeninashared image on Instagram

Espoon valtuuston tämän vaalikauden viimeisen kokouksen kunniaksi viimeinen yhteiskuva valtuuston puheenjohtajistona. Kiitos hyvästä yhteistyöstä Sirpa ja Marika!maria_guzenina

Eero Heinäluomashared tweet on Twitter

Terrori-isku lasten-nuorten konserttiin kertoo poikkeuksellisesta julmuudesta ja elämästä vieraantumisesta. Ajatukset uhreissa ja omaisissa.

Joona Räsänen: Junayhteys Karjaan ja Helsingin välillä on säilytettävä

Kannanotot 12:12

Tiistai toi huonoja uutisia monille työmatkalaisille Länsi-Uudellamaalla. Jos keskustalainen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner saa tahtonsa läpi, lakkaa junayhteys Helsingin ja Karjaan välillä kokonaan ensi vuoden maaliskuussa. Myös Hangon ja Karjaan välistä junaliikennettä esitetään vähennettäväksi tuntuvasti.

Ministeriön ja VR:n uuden osto- ja velvoiteliikennesopimuksen pohjalta esitetään lopetettavaksi ja vähennettäväksi liikennettä monella rataosuudella ympäri Suomea. Y-junan lakkauttaminen koettelee erityisesti Karjaan, Inkoon, Siuntion ja Kirkkonummen asukkaita, jotka käyvät töissä pääkaupunkiseudulla.

On ymmärrettävää, että haasteellisessa taloudellisessa tilanteessa hallituksen on otettava myös rautatieliikenne tarkasteluun. Moni nyt lakkautettavaksi esitetty maakuntien junayhteys on aidosti vähällä käytöllä ja joukossa on myös tarpeettomaksi käyneitä pysäkkejä.

Yhteys Karjaan ja Helsingin välillä ei kuitenkaan ole helposti perusteltavissa lakkautettavaksi. Länsi-Uudenmaan elinvoimaisuuden ylläpitämisessä ja talouskasvun mahdollistamisessa julkisella liikenteellä on keskeinen rooli. Ilman sujuvaa junayhteyttä pääkaupunkiseudulle vaikeutetaan monien tavallisten palkansaajien arkea. Jos hallitus aidosti haluaisi ohjelmansa mukaisesti kannustaa suomalaisia työntekoon, ei se lakkauttaisi Y-junan kaltaisia alueellisesti tärkeitä yhteyksiä.

Hallituksen olisi syytä arvioida uudelleen liikenne- ja viestintäministeriön esitystä lakkautettavista junayhteyksistä. Uudelleenarviointi olisi paikallaan jo talouspoliittisinkin perustein. Hallituksen raideliikenteen ostopalveluista tavoittelema 12 miljardin euron säästö on mitätön raha, esimerkiksi verrattuna hallituspuolue keskustan hellimiin aluetukiin.

Esitetyillä toimilla tavoitellulla säästöllä ei myöskään ole suurta vaikutusta Suomen budjettivajeeseen. Kaiken lisäksi VR on jo aikaisemmin tehnyt mittavia säästöjä markkinalähtöiseen liikenteeseen, eikä erityistä perustetta säästää raideliikenteestä siksikään juuri ole.

Joona Räsänen

kirjoittaja on kansanedustaja ja Demarinuorten puheenjohtaja