Suomen talouden kirittämiseksi tarvitaan rohkeita uudistuksia ja reippaita, tulevaisuutta rakentavia investointeja. SDP tarjoaa hallitukselle puoliväliriihen alla eväitä, millä taloustavoitteita on mahdollista saavuttaa ja talouden menopaineisiin voidaan vastata, eikä lisäleikkauksiin tarvitse ryhtyä.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Uusia ajatuksia, näkökulmia, elämyksiä, ravistelua, tietoa ja taitoa. Nautitaan joko diginä tai perinteisesti ja annostellaan runsaalla kädellä - kirjallisuuden ilo kuuluu meille kaikille! Ajatuksia herättävää kirjan ja ruusun päivää!Sosialidemokraatit SDP

Ikäihmisten laadukas hoito ei toteudu tällä hetkellä kaikkialla, ja jopa kaltoinkohtelu on todellinen ongelma. Alalle opiskeleville pitää ensi tilassa palauttaa soveltuvuuskokeet, joka karsii soveltumattomat pois jo pääsykoevaiheessa. Tämän lisäksi on syytä käydä laaja keskustelu siitä, mitä laadukas hoito pitää sisällään. Säästöjä vanhustenhoito ei kestä enää ollenkaan.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Tänään marssittiin tieteen ja tutkimuksen puolesta niin Helsingissä kuin monessa muussakin kaupungissa ympäri maailmaa. Tässä maailmanajassa, kun tutkijoiden maastamuutto kiihtyy jatkuvasti, koulutuksen ja tutkimuksen resursseja leikataan ja tieteen merkitystä kyseenalaistetaan, on meidän puolustettava entistä hanakammin sivistystä, koulutusta, tiedettä ja tutkimusta. Parempaa yhteiskuntaa ei rakenneta mututuntumalla vaan tutkittuun tietoon nojaten. Let's March for Science!Sosialidemokraatit SDP

SDPshared video on Instagram

Tänään marssittiin tieteen ja tutkimuksen puolesta niin Helsingissä kuin monessa muussakin kaupungissa ympäri maailmaa. Tässä maailmanajassa, kun tutkijoiden maastamuutto kiihtyy jatkuvasti ja koulutuksen ja tutkimuksen resursseja leikataan, on meidän puolustettava entistä hanakammin sivistystä, koulutusta, tiedettä ja tutkimusta. Parempaa yhteiskuntaa ei rakenneta mututuntumalla vaan tutkittuun tietoon nojaten. Let's march for science! #marchforscience #tiedemarssi #tiede #tutkimus #tutkija #tutkijatsosialidemokraatit

Miapetra Kumpula-Natri muistuttaa, että sisäilmaongelmista kärsiviä kouluja voitaisiin korjata EU:sta saatavien tukirahojen avulla. Rahaa pitää vain osata ja viitsiä hakea.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Suomalaisia tutkijoita lähtee ulkomaille entistä enemmän ja yhä harvempi heistä palaa enää Suomeen takaisin. Meillä ei ole varaa tähän - Suomen on panostettava korkeaan osaamiseen, tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Jos mielestäsi Suomella ei ole varaa aivovuotoon ja osaamistason laskuun, jaa viestiä eteenpäin!Sosialidemokraatit SDP

Joona Räsänenshared image on Instagram

Tänään tutustuttiin Areenan lähellä sijaitsevaan, hieman isomman mittakaavan, vastaanottoleiriin. Vanhan lentoaseman alue on muutettu pakolaisten vastaanottokäyttöön. Kuvassa näkyvä vanha baseball-stadion on myös saanut uuden tehtävän. Alueella majoittuu useampi tuhat ihmistä. Koulu- ja terveydenhuoltopalvelut on järjestetty kohtuullisen hyvin.joonarasanen

Joona Räsänen: Junayhteys Karjaan ja Helsingin välillä on säilytettävä

Kannanotot 12:12

Tiistai toi huonoja uutisia monille työmatkalaisille Länsi-Uudellamaalla. Jos keskustalainen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner saa tahtonsa läpi, lakkaa junayhteys Helsingin ja Karjaan välillä kokonaan ensi vuoden maaliskuussa. Myös Hangon ja Karjaan välistä junaliikennettä esitetään vähennettäväksi tuntuvasti.

Ministeriön ja VR:n uuden osto- ja velvoiteliikennesopimuksen pohjalta esitetään lopetettavaksi ja vähennettäväksi liikennettä monella rataosuudella ympäri Suomea. Y-junan lakkauttaminen koettelee erityisesti Karjaan, Inkoon, Siuntion ja Kirkkonummen asukkaita, jotka käyvät töissä pääkaupunkiseudulla.

On ymmärrettävää, että haasteellisessa taloudellisessa tilanteessa hallituksen on otettava myös rautatieliikenne tarkasteluun. Moni nyt lakkautettavaksi esitetty maakuntien junayhteys on aidosti vähällä käytöllä ja joukossa on myös tarpeettomaksi käyneitä pysäkkejä.

Yhteys Karjaan ja Helsingin välillä ei kuitenkaan ole helposti perusteltavissa lakkautettavaksi. Länsi-Uudenmaan elinvoimaisuuden ylläpitämisessä ja talouskasvun mahdollistamisessa julkisella liikenteellä on keskeinen rooli. Ilman sujuvaa junayhteyttä pääkaupunkiseudulle vaikeutetaan monien tavallisten palkansaajien arkea. Jos hallitus aidosti haluaisi ohjelmansa mukaisesti kannustaa suomalaisia työntekoon, ei se lakkauttaisi Y-junan kaltaisia alueellisesti tärkeitä yhteyksiä.

Hallituksen olisi syytä arvioida uudelleen liikenne- ja viestintäministeriön esitystä lakkautettavista junayhteyksistä. Uudelleenarviointi olisi paikallaan jo talouspoliittisinkin perustein. Hallituksen raideliikenteen ostopalveluista tavoittelema 12 miljardin euron säästö on mitätön raha, esimerkiksi verrattuna hallituspuolue keskustan hellimiin aluetukiin.

Esitetyillä toimilla tavoitellulla säästöllä ei myöskään ole suurta vaikutusta Suomen budjettivajeeseen. Kaiken lisäksi VR on jo aikaisemmin tehnyt mittavia säästöjä markkinalähtöiseen liikenteeseen, eikä erityistä perustetta säästää raideliikenteestä siksikään juuri ole.

Joona Räsänen

kirjoittaja on kansanedustaja ja Demarinuorten puheenjohtaja