Suomen talouden kirittämiseksi tarvitaan rohkeita uudistuksia ja reippaita, tulevaisuutta rakentavia investointeja. SDP tarjoaa hallitukselle puoliväliriihen alla eväitä, millä taloustavoitteita on mahdollista saavuttaa ja talouden menopaineisiin voidaan vastata, eikä lisäleikkauksiin tarvitse ryhtyä.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Uusia ajatuksia, näkökulmia, elämyksiä, ravistelua, tietoa ja taitoa. Nautitaan joko diginä tai perinteisesti ja annostellaan runsaalla kädellä - kirjallisuuden ilo kuuluu meille kaikille! Ajatuksia herättävää kirjan ja ruusun päivää!Sosialidemokraatit SDP

Ikäihmisten laadukas hoito ei toteudu tällä hetkellä kaikkialla, ja jopa kaltoinkohtelu on todellinen ongelma. Alalle opiskeleville pitää ensi tilassa palauttaa soveltuvuuskokeet, joka karsii soveltumattomat pois jo pääsykoevaiheessa. Tämän lisäksi on syytä käydä laaja keskustelu siitä, mitä laadukas hoito pitää sisällään. Säästöjä vanhustenhoito ei kestä enää ollenkaan.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Tänään marssittiin tieteen ja tutkimuksen puolesta niin Helsingissä kuin monessa muussakin kaupungissa ympäri maailmaa. Tässä maailmanajassa, kun tutkijoiden maastamuutto kiihtyy jatkuvasti, koulutuksen ja tutkimuksen resursseja leikataan ja tieteen merkitystä kyseenalaistetaan, on meidän puolustettava entistä hanakammin sivistystä, koulutusta, tiedettä ja tutkimusta. Parempaa yhteiskuntaa ei rakenneta mututuntumalla vaan tutkittuun tietoon nojaten. Let's March for Science!Sosialidemokraatit SDP

SDPshared video on Instagram

Tänään marssittiin tieteen ja tutkimuksen puolesta niin Helsingissä kuin monessa muussakin kaupungissa ympäri maailmaa. Tässä maailmanajassa, kun tutkijoiden maastamuutto kiihtyy jatkuvasti ja koulutuksen ja tutkimuksen resursseja leikataan, on meidän puolustettava entistä hanakammin sivistystä, koulutusta, tiedettä ja tutkimusta. Parempaa yhteiskuntaa ei rakenneta mututuntumalla vaan tutkittuun tietoon nojaten. Let's march for science! #marchforscience #tiedemarssi #tiede #tutkimus #tutkija #tutkijatsosialidemokraatit

Miapetra Kumpula-Natri muistuttaa, että sisäilmaongelmista kärsiviä kouluja voitaisiin korjata EU:sta saatavien tukirahojen avulla. Rahaa pitää vain osata ja viitsiä hakea.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Suomalaisia tutkijoita lähtee ulkomaille entistä enemmän ja yhä harvempi heistä palaa enää Suomeen takaisin. Meillä ei ole varaa tähän - Suomen on panostettava korkeaan osaamiseen, tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Jos mielestäsi Suomella ei ole varaa aivovuotoon ja osaamistason laskuun, jaa viestiä eteenpäin!Sosialidemokraatit SDP

Joona Räsänenshared image on Instagram

Tänään tutustuttiin Areenan lähellä sijaitsevaan, hieman isomman mittakaavan, vastaanottoleiriin. Vanhan lentoaseman alue on muutettu pakolaisten vastaanottokäyttöön. Kuvassa näkyvä vanha baseball-stadion on myös saanut uuden tehtävän. Alueella majoittuu useampi tuhat ihmistä. Koulu- ja terveydenhuoltopalvelut on järjestetty kohtuullisen hyvin.joonarasanen

Hyvää ei pidä hajottaa – HUS on säilytettävä ehjänä ja tehokkaana Uudellamaalla

Toukokuun alussa aikaansaatu eduskuntaryhmien puheenjohtajien esitys sote-uudistukseksi jätti metropolialueen sote-palvelut ja HUS:n aseman erikseen ratkaistaviksi. Tämä oli hyvä ratkaisu.

Helsingin ja Uudenmaan sosialidemokraatit esittävät, että Helsingin ja Uudenmaan sote-uudistus perustuu malliin, jossa uudet sote-alueet saavat järjestämisvastuun perustason sosiaali- ja terveyspalveluista, ja, että alueen korkeatasoisia erikoispalveluita tarjoavat kuntayhtymät jatkavat sosiaali- ja terveydenhuollon erikois- ja erityistasonpalveluita tuottavina kuntayhtyminä. Esimerkkejä näistä kuntayhtymistä ovat kehitysvammahuollon Eteva ja Kårkulla  sekä erikois- ja erityissairaanhoidon kuntayhtymänä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri.

HUS voi jatkaa myös erikois- ja erityissairaanhoitoa ja tukipalveluita (mm. laboratorio, kuvantaminen, apteekki, pesula, logistiikka) tuottavana kuntayhtymänä. HUS-yhtymä omistaisi edelleen myös kiinteistöt ja niihin liittyvät vastuut.

Toisin kuin muualla Suomessa, Helsingissä ja Uudellamaalla on viime vuosina erikoissairaanhoito pystytty tuottamaan kustannustehokkaasti ja laadukkaasti pitkäjänteisen kehitystyön tuloksena. Se on vaatinut kovaa työtä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriltä, eikä tätä kehitystyötä voida heittää hukkaan. Se olisi suuri yhteiskuntataloudellinen menetys. Tästä syystä alueen kunnat eivät lämpene ajatukselle sairaanhoitopiirin pilkkomisesta ja palvelujen hajauttamisesta.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri on parhaiten toimiva osa suomalaista julkista terveydenhuoltoa. Hyvin toimiva erikoissairaanhoidon palvelurakenne on mahdollista säilyttää myös sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa.

Anne Karjalainen, Uudenmaan Sosialidemokraattien puheenjohtaja

Risto Kolanen, Helsingin Sosialidemokraattien puheenjohtaja

Maija Anttila HUS:n valtuuston SDP:n ryhmän puheenjohtaja

Ulla-Mari Karhu, HUS:n valtuuston puheenjohtaja (sd.)

Leena Luhtanen, HUS:n hallituksen jäsen (sd.)

Säde Tahvainen, HUS:n hallituksen jäsen (sd.)

Ilkka Taipale, HUS:n hallituksen jäsen (sd.)

Reijo Vuorento, HUS:n hallituksen varajäsen (sd.)

Lisätietoja:

Ulla-Mari Karhu