SDPshared video on Instagram

Iso joukko ammattiin opiskelevia nuoria kokoontui tänään Helsingissä osoittamaan mieltään hallituksen koulutusleikkauksia vastaan. Ammatillisen koulutuksen leikkaukset ovat johtaneet muun muassa opetustuntien ja aloituspaikkojen vähentämiseen. Nuorten viesti kaikui selvästi ja kauas: ei koulutuksen alasajolle - arvostusta amiksille! @joonarasanen @nakkalajarvi #taisteluopetuksesta #taisteluamisopetuksesta #amistenasialla #amikset #ammattilainen #koulutus #koulutusleikkaukset #tulevaisuus #osaaminen #suomisosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared video on Facebook

Iso joukko ammattiin opiskelevia nuoria kokoontui tänään Helsingissä osoittamaan mieltään hallituksen koulutusleikkauksia vastaan. Ammatillisen koulutuksen leikkaukset ovat johtaneet muun muassa opetustuntien ja aloituspaikkojen vähentämiseen. Nuorten viesti kaikui selvästi ja kauas: ei koulutuksen alasajolle - arvostusta amiksille!Sosialidemokraatit SDP

sirpa paateroshared tweet on Twitter

Energia-ja ilmastopolitiikassa pitäisi siirtää tavoite ja keskustelu kiertotalouteen jossa osana on puun sivuvirtojen ja kierrätyksen käyttö

- Vesien tilan paranemisella olisi suuri merkitys matkailun ja kalastuksen sekä muun virkistystoiminnan lisääntymiseksi. Nyt olisikin pohdittava, että käynnistäisimme 100-vuotiaan Suomen kunniaksi järvien puhdistustalkoot, ehdottaa SDP:n kansanedustaja Sirpa Paatero.Sosialidemokraatit SDP

Suomalaiset kahteen kastiin postin jakelussa? - Ei kiitos! Liikenne- ja viestintävaliokunnan SDP:n kansanedustajat Katja Taimela, Suna Kymäläinen ja Satu Taavitsainen esittävät hylättäväksi hallituksen ajamaa postilakia. Me emme hyväksy kansalaisten eriarvoista kohtelua. Hallituspuolueet jakavat kansan kahteen kastiin, toisille posti viitenä päivänä ja toisille kolmena päivänä viikossa.Sosialidemokraatit SDP

Eikö todella alkoholilaista saa kompromissia? Jättää valmistustaparajoitteen ja nostaa prosenttirajaa. Koko hanketta ei kannata haudata.

Ilkka Kantolashared tweet on Twitter

Sivistysvaliokunta kuulee Japanin demokrafiahaasteesta. Hedelmällisyysluku vuonna 2005 1.26. Avioitumattomuus nousussa. Syynä pienet palkat.

Maria Guzeninashared image on Instagram

Espoon valtuuston tämän vaalikauden viimeisen kokouksen kunniaksi viimeinen yhteiskuva valtuuston puheenjohtajistona. Kiitos hyvästä yhteistyöstä Sirpa ja Marika!maria_guzenina

Eero Heinäluomashared tweet on Twitter

Terrori-isku lasten-nuorten konserttiin kertoo poikkeuksellisesta julmuudesta ja elämästä vieraantumisesta. Ajatukset uhreissa ja omaisissa.

Hallituksella yhtiöittämisvimma

Kannanotot 15:56

Uudenmaan Sosialidemokraattien sääntömääräinen kevätpiirikokous pidettiin lauantaina 23.4.2016 Vihdissä työväentalo Puistolassa. Poliittisen tilannekatsauksen piirikokoukselle esitti SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman. Piirikokous antoi poliittisen tilannekatsauksen pohjalta alla olevan kannanoton. Piirikokous keräsi Vihtiin noin sata SDP:n uusmaalaista aktiivia.

Uudenmaan Sosialidemokraatit ry

PIIRIKOKOUSKANNANOTTO

23.4.2016

Hallituksella yhtiöittämisvimma

Maan hallituksen on vallannut yhtiöittämisvimma, jonka avulla se ajaa markkinamallia kaikkiin yhteiskunnan palveluihin. Tämä näkyy siinä, että sote-palvelut pakkoyhtiöitetään ja maan hallitus valmistelee yhtiöittämistä myös tie-ja rataverkon hallinnan ja ylläpidon suhteen.

Valmistellulla mallilla budjettirahoituksesta siirryttäisiin siihen, että teitä ja rautateitä ylläpidettäisiin yhtiöiden toimesta ja tulot kerättäisiin niiden toimesta tienkäyttömaksuilla. Yksityiset yhtiöt päättäisivät kuinka paljon liikkuminen maksaa Suomen teillä.

Ehdotus on kestämätön. Tiet ja rautatiet on rakennettu yhteisillä varoilla, ovat kansallisomaisuutta ja luonnollisia monopoleja. Bernerin puhallus tarkoittaisi myös parlamentaarisen päätöksenteon heikennystä. Tätä ehdotusta ei voida hyväksyä.

Uudellamaalla yhtiöittämisvimman tulokset näkyvät Y-junan lakkauttamisena ja rautatiepysäkkien vähentämisen kautta tulevana vuorojen vähennyksenä.

Lakkauttamisen sijaan raideyhteyksiä tulee kehittää. Esimerkiksi Länsi- Uudellemaalle Hanko-Hyvinkää-radan sähköistäminen toisi piristysruiskeen ja lyhentäisi laivakuljetuksia Euroopasta. Uudenmaan Sosialidemokraattinen piirikokous tukee Hanko-Hyvinkää-radan sähköistämisen käynnistämistä sekä rantaradan paikallisliikenteen palauttamista ja kehittämistä.

Erikoissairaanhoito pitää sulkea täysin hallituksen valinnanvapaus-periaatelinjauksen pakkoyhtiöittämisen ulkopuolelle. HUS:n pilkkominen yhtiöihin pirstoisi erikoissairaanhoidon osaamisen ja olisi askel taaksepäin.

Koulutukseen on tehty kuluneella vaalikaudella kestämättömiä säästöjä. Suomen osaamispohja rapautuu. Lisäksi markkinaehtoista mallia ajetaan sisään kilpailun lisäämisellä mm. ammatilliseen lisäkoulutukseen. Onko koulutussektori seuraava yhtiöittämisvimman kohde?

Koulutuksen laadusta on huolehdittava ja koulutuksen on oltava kaikkien kansalaisten saavutettavissa elinikäisen oppimisen mallin mukaan.

Lisätietoja:

Jenny Suominen

Uudenmaan Sosialidemokraatit ry.

Siltasaarenkatu 18-20 C 6. krs. (Ympyrätalo)

gsm +358 50 491 1401

jenny.suominen@sdp.fi