Suomen talouden kirittämiseksi tarvitaan rohkeita uudistuksia ja reippaita, tulevaisuutta rakentavia investointeja. SDP tarjoaa hallitukselle puoliväliriihen alla eväitä, millä taloustavoitteita on mahdollista saavuttaa ja talouden menopaineisiin voidaan vastata, eikä lisäleikkauksiin tarvitse ryhtyä.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Uusia ajatuksia, näkökulmia, elämyksiä, ravistelua, tietoa ja taitoa. Nautitaan joko diginä tai perinteisesti ja annostellaan runsaalla kädellä - kirjallisuuden ilo kuuluu meille kaikille! Ajatuksia herättävää kirjan ja ruusun päivää!Sosialidemokraatit SDP

Ikäihmisten laadukas hoito ei toteudu tällä hetkellä kaikkialla, ja jopa kaltoinkohtelu on todellinen ongelma. Alalle opiskeleville pitää ensi tilassa palauttaa soveltuvuuskokeet, joka karsii soveltumattomat pois jo pääsykoevaiheessa. Tämän lisäksi on syytä käydä laaja keskustelu siitä, mitä laadukas hoito pitää sisällään. Säästöjä vanhustenhoito ei kestä enää ollenkaan.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Tänään marssittiin tieteen ja tutkimuksen puolesta niin Helsingissä kuin monessa muussakin kaupungissa ympäri maailmaa. Tässä maailmanajassa, kun tutkijoiden maastamuutto kiihtyy jatkuvasti, koulutuksen ja tutkimuksen resursseja leikataan ja tieteen merkitystä kyseenalaistetaan, on meidän puolustettava entistä hanakammin sivistystä, koulutusta, tiedettä ja tutkimusta. Parempaa yhteiskuntaa ei rakenneta mututuntumalla vaan tutkittuun tietoon nojaten. Let's March for Science!Sosialidemokraatit SDP

SDPshared video on Instagram

Tänään marssittiin tieteen ja tutkimuksen puolesta niin Helsingissä kuin monessa muussakin kaupungissa ympäri maailmaa. Tässä maailmanajassa, kun tutkijoiden maastamuutto kiihtyy jatkuvasti ja koulutuksen ja tutkimuksen resursseja leikataan, on meidän puolustettava entistä hanakammin sivistystä, koulutusta, tiedettä ja tutkimusta. Parempaa yhteiskuntaa ei rakenneta mututuntumalla vaan tutkittuun tietoon nojaten. Let's march for science! #marchforscience #tiedemarssi #tiede #tutkimus #tutkija #tutkijatsosialidemokraatit

Miapetra Kumpula-Natri muistuttaa, että sisäilmaongelmista kärsiviä kouluja voitaisiin korjata EU:sta saatavien tukirahojen avulla. Rahaa pitää vain osata ja viitsiä hakea.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Suomalaisia tutkijoita lähtee ulkomaille entistä enemmän ja yhä harvempi heistä palaa enää Suomeen takaisin. Meillä ei ole varaa tähän - Suomen on panostettava korkeaan osaamiseen, tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Jos mielestäsi Suomella ei ole varaa aivovuotoon ja osaamistason laskuun, jaa viestiä eteenpäin!Sosialidemokraatit SDP

Joona Räsänenshared image on Instagram

Tänään tutustuttiin Areenan lähellä sijaitsevaan, hieman isomman mittakaavan, vastaanottoleiriin. Vanhan lentoaseman alue on muutettu pakolaisten vastaanottokäyttöön. Kuvassa näkyvä vanha baseball-stadion on myös saanut uuden tehtävän. Alueella majoittuu useampi tuhat ihmistä. Koulu- ja terveydenhuoltopalvelut on järjestetty kohtuullisen hyvin.joonarasanen

Hallituksella yhtiöittämisvimma

Kannanotot 15:56

Uudenmaan Sosialidemokraattien sääntömääräinen kevätpiirikokous pidettiin lauantaina 23.4.2016 Vihdissä työväentalo Puistolassa. Poliittisen tilannekatsauksen piirikokoukselle esitti SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman. Piirikokous antoi poliittisen tilannekatsauksen pohjalta alla olevan kannanoton. Piirikokous keräsi Vihtiin noin sata SDP:n uusmaalaista aktiivia.

Uudenmaan Sosialidemokraatit ry

PIIRIKOKOUSKANNANOTTO

23.4.2016

Hallituksella yhtiöittämisvimma

Maan hallituksen on vallannut yhtiöittämisvimma, jonka avulla se ajaa markkinamallia kaikkiin yhteiskunnan palveluihin. Tämä näkyy siinä, että sote-palvelut pakkoyhtiöitetään ja maan hallitus valmistelee yhtiöittämistä myös tie-ja rataverkon hallinnan ja ylläpidon suhteen.

Valmistellulla mallilla budjettirahoituksesta siirryttäisiin siihen, että teitä ja rautateitä ylläpidettäisiin yhtiöiden toimesta ja tulot kerättäisiin niiden toimesta tienkäyttömaksuilla. Yksityiset yhtiöt päättäisivät kuinka paljon liikkuminen maksaa Suomen teillä.

Ehdotus on kestämätön. Tiet ja rautatiet on rakennettu yhteisillä varoilla, ovat kansallisomaisuutta ja luonnollisia monopoleja. Bernerin puhallus tarkoittaisi myös parlamentaarisen päätöksenteon heikennystä. Tätä ehdotusta ei voida hyväksyä.

Uudellamaalla yhtiöittämisvimman tulokset näkyvät Y-junan lakkauttamisena ja rautatiepysäkkien vähentämisen kautta tulevana vuorojen vähennyksenä.

Lakkauttamisen sijaan raideyhteyksiä tulee kehittää. Esimerkiksi Länsi- Uudellemaalle Hanko-Hyvinkää-radan sähköistäminen toisi piristysruiskeen ja lyhentäisi laivakuljetuksia Euroopasta. Uudenmaan Sosialidemokraattinen piirikokous tukee Hanko-Hyvinkää-radan sähköistämisen käynnistämistä sekä rantaradan paikallisliikenteen palauttamista ja kehittämistä.

Erikoissairaanhoito pitää sulkea täysin hallituksen valinnanvapaus-periaatelinjauksen pakkoyhtiöittämisen ulkopuolelle. HUS:n pilkkominen yhtiöihin pirstoisi erikoissairaanhoidon osaamisen ja olisi askel taaksepäin.

Koulutukseen on tehty kuluneella vaalikaudella kestämättömiä säästöjä. Suomen osaamispohja rapautuu. Lisäksi markkinaehtoista mallia ajetaan sisään kilpailun lisäämisellä mm. ammatilliseen lisäkoulutukseen. Onko koulutussektori seuraava yhtiöittämisvimman kohde?

Koulutuksen laadusta on huolehdittava ja koulutuksen on oltava kaikkien kansalaisten saavutettavissa elinikäisen oppimisen mallin mukaan.

Lisätietoja:

Jenny Suominen

Uudenmaan Sosialidemokraatit ry.

Siltasaarenkatu 18-20 C 6. krs. (Ympyrätalo)

gsm +358 50 491 1401

jenny.suominen@sdp.fi