Esko Ranto työnantajajärjestöille: Siivoustyöntekijöiden saatavuusharkintaa ei saa purkaa

Työnantajajärjestöt, muun muassa EK ja Helsingin seudun kauppakamari ovat viime aikoina nostaneet keskusteluun saatavuusharkinnan poistamisen. Saatavuusharkinta tarkoittaa sitä, että ulkomailta tulevaa työntekijää palkattaessa selvitetään onko suomalaisilla työmarkkinoilla olemassa sellaista työvoimaa, joka voisi vastaanottaa kyseistä työtä. Mikäli kotimaista työvoimaa on saatavilla kohtuullisessa ajassa, ei ulkomaisen työvoiman tuonnille katsota olevan perusteita. Saatavuusharkinta edellyttää myös, että ulkomaalaisen toimeentulo on turvattu eli työstä maksettavalla palkalla tulee toimeen.

Saatavuusharkinta on haluttu poistaa erityisesti Uudenmaan siivoustyöntekijöiden kohdalta. Perusteena siivoustyöntekijöiden saatavuusharkinnan poistamiselle Uudellamaalla on käytetty työvoimapulaa sekä suomalaisen työvoiman saatavuuden vähäisyyttä. Samaan aikaan Uudellamaalla työttömiä siivousammateissa on kuitenkin ollut keskimäärin noin 1000 vuosien 2008 ja 2011 välillä, sanoo Uudenmaan Sosialidemokraattien puheenjohtaja Esko Ranto.

Saatavuusharkinnan avulla nostetaan tehokkaimmin työllisyysastetta, torjutaan harmaata taloutta ja varmistutaan siitä, ettei ulkomaista työvoimaa käytetä Suomessa hyväksi. Hallitusohjelman kirjauksen mukaisesti nykyinen saatavuusharkinta tulee säilyttää ja samalla tehostaa työmarkkinoiden valvontaa.

Ruotsissa saatavuusharkinnasta luopuminen on johtanut työluvista käytävään kauppaan, huomauttaa Ranto. Ruotsin kokemusten perusteella voi päätellä, että saatavuusharkinnasta luopuminen lisää ihmiskaupan mahdollisuuksia. Saatavuusharkinnalla varmistutaan että kotimainen työvoima otetaan käyttöön ja ulkomaalaisia työntekijöitä tuodaan tekemään työtä sellaisille aloille, jossa työtä on tarjolla.

Lisätiedot: Esko Ranto, p. 050 537 8653, puheenjohtaja, Uudenmaan Sosialidemokraatit ry