Esko Ranto: Porvarihallitus unohtanut Uudenmaan nuorison

Kannanotot 07:42

Uudenmaan Sosialidemokraatit on huolissaan kasvavasta nuorisotyöttömyydestä Uudellamaalla. Ongelma jatkaa edelleen kasvuaan. Alle 25 -vuotiaita työttömiä on valtakunnallisesti eniten Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan maakuntien muodostamalla ELY-keskuksen alueella (alle 25-vuotiaita työttömiä työnhakijoita oli huhtikuun lopussa lähes 5500).

Uudellamaalla on ilman perusasteen jälkeistä tutkintoa olevia 20–24 -vuotiaita nuoria niin ikään absoluuttisesti ja prosentuaalisesti eniten koko maassa. Lisäksi Uudellamaalla on ammatillisen koulutuksen oppilaita suhteessa 16–18-vuotiaisiin nuoriin vähemmän kuin koko maassa keskimäärin. Kevään yhteishaussa ilman ammatillisenkoulutuksen paikkaa jäi Uudellamaalla liian moni nuori. Ongelma on kärjistynyt Uudellamaalla, jossa opiskelupaikkapula on suurin.

Ministeri Henna Virkkunen on myöntänyt ammatilliseen peruskoulutukseen yhteensä 1 250 uutta opiskelijapaikkaa. Uudellemaalle näitä koulutuspaikkoja on tulossa elokuun alussa 470. Lisäys ei kata kevään yhteishaussa ilman ammatillisen koulutuksen paikkaa jääneiden nuorien tarpeita. Uudenmaan demarit vaativat uusien koulutuspaikkojen määrän kaksinkertaistamista nyt päätetystä.

Uudenmaan Sosialidemokraattien puheenjohtaja Esko Ranto toteaa, että työelämän ulkopuolelle jäänyt maksaa kansantaloudelle laskelmien mukaan noin 700 000 euroa. Alle 25-vuotiaana työllistymismahdollisuutensa menettänyt maksaa yhteiskunnalle joka vuosi yli 27 000 euroa. Kaikilla nuorilla tuleekin olla mahdollisuus hakeutua heidän kiinnostuksen ja kykyjen mukaiseen, kohtuullisen lähellä omaa kotia sijaitsevaan koulutukseen, vaatii Esko Ranto.

Aloituspaikkamäärissä tarvitaan Uudellamaalla nyt kunnon korjausliike. Näin tehtäisiin tehokkainta nuorten syrjäytymistä ehkäisevää politiikkaa, toteaa Esko Ranto.

Lisätietoja:

Esko Ranto